WEKO3
アイテム
【実践報告】問題行動を呈する自閉スペクトラム症児に対する適切なコミュニケーション行動の形成 -チェックリストと文字カードを用いたコミュニケーション・トレーニングを事例に-
https://doi.org/10.18951/00003150
https://doi.org/10.18951/000031508ff6aa66-80f3-4306-a292-318651e76f1a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-08-24 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 【実践報告】問題行動を呈する自閉スペクトラム症児に対する適切なコミュニケーション行動の形成 -チェックリストと文字カードを用いたコミュニケーション・トレーニングを事例に- | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | The Author Created an Appropriate Set of Communication Methods for Children With Autism Spectrum Disorder Who Present Problematic Behaviors: Using the Example of a Form of Communication Training Which Uses Checklists and Cards With Words | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 問題行動 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 自閉スペクトラム症児 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | チェックリストと文字カード | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.18951/00003150 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
著者 |
松田, 光一郎
× 松田, 光一郎
× MATSUDA, Koichiro
|
|||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 本研究は、問題行動を呈する自閉スペクトラム症児に対して、適切なコミュニケーション行動の形成を目指した支援事例である。対象児は地域共生型デイサービス来所時に暴言、暴力、唾吐き等の問題行動が頻発し、適切なコミュニケーションが困難な状況にあった。そこで、筆者は問題行動の生起する具体的場面を通してABC分析を行った。その結果、問題行動は不適切なコミュニケーション行動の強化によって悪循環的に維持されていることが推測された。そこで、PECSに基づいたコミュニケーション・トレーニングを実施し、課題場面における問題行動と相容れない適応的な代替行動として、チェックリストと文字カードを活用した支援を行った。その結果、対象児の問題行動が低減し適切なコミュニケーション行動が確認された。 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | This research is an example that aims to create appropriate communication methods in support of children with autism spectrum disorder who have challenging behaviors. The target children are those that had difficulty communicating appropriately and frequently displayed behavioral issues such as using violent language, being physically violent, or throwing up during their visits to the community for day-service. The author thus made an ABC analysis through the specific situations in which those problematic behaviors occurred. As a result, the author estimates that these problematic behaviors were sustained through a vicious cycle of enhanced inappropriate communications. The author supported the activities by conducting communication training using PECS and using checklists and cards with words as an alternative adaptive action that would be incompatible with the problematic actions in the problematic situations. This resulted in a decline in problematic behaviors displayed by the target children, resulting in more appropriate communications. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 心理社会的支援研究 en : Reports from the Faculty of Psychosocial Support Research Kyoto Bunkyo University 巻 11, p. 93-105, 発行日 2020-09-01 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 京都文教大学 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2186-0033 | |||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA1252511X |