WEKO3
アイテム
小学校理科に「探究の過程」を取り入れるための指導方略 ─ より妥当な考えを導く考察の過程を中心に ─
https://kbu.repo.nii.ac.jp/records/3259
https://kbu.repo.nii.ac.jp/records/3259f33e2f78-eb0d-4265-91ec-26cb71552272
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-08-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 小学校理科に「探究の過程」を取り入れるための指導方略 ─ より妥当な考えを導く考察の過程を中心に ─ | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Teaching Strategies to Encourage Learners to Draw Appropriate Conclusions in Inquiry-Based Learning Science Curricula of Elementary Schools: Focusing on The “Process of Consideration” to Make Learners Think of Valid Conclusions | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 探究丨より妥当な考え丨指導方略 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Inquiry-based learning丨construct scientific concepts more effectively丨teaching strategies | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
大前, 暁政
× 大前, 暁政
× OMAE, Akimasa
|
|||||||||||
著者(英) | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | It is important for learners to advance their own investigation and cooperative learning in inquiry-based science classes. For elementary school learners to continue their own inquiry, teachers need to elicit their initiative and resourcefulness. Teachers need to be supported through a teachers’ guidance plan, which is a device that helps them encourage learners to consider experiment results and construct scientific concepts more effectively. This study aims to extract a strategy for constructing scientific concepts more effectively for inquiry-based learning from existing theories and practices. A survey of teaching strategies used in past science classes revealed the use of two stages. Teaching strategies of the first stage make learners recall actual life experiences, as well as consider more than one hypothesis in the preliminary step of inquiry. Teaching strategies of the second stage involve making learners conscious of both a law of natural phenomenon and an actual phenomenon and making them examine conclusions. The guidance plan of the Unit “Whereabouts of rainwater and the state of the ground” in the Fourth Grade was made as an outcome of a study. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 探究の過程では,できるだけ教師が指示をしない形で,学習者が主体的・協働的に問題を解決していくことが求められる。理科の学びが始まる小学校において探究の過程を取り入れるには,教師の指導の工夫が必要になると考えられる。特に,実験後に結論を導く場面で,より妥当な考えを導くための指導方略の開発が必要になっている。 今回,学習者主体の探究を取り入れた理科授業の先行研究を調べることで,実験後に結論を導く考察段階において,より妥当な考えに導くには,考察の前段階の「仮説の発想」と「解決の方法の発想」において,学習体験と生活経験を基に自然の決まりを意識させた上で,複数の仮説の発想を検討させる必要があることがわかった。また,結論を導く考察場面では,自然の決まりと具体的な現象の両方を意識させた上で,話し合い活動を取り入れ,多面的に,それぞれの結論の妥当性を検討させることが必要となる。研究の総合的な考察では,今回の研究の成果を取り入れ,4学年「雨水のゆくえ」の単元において,より妥当な考えを導く考察を促すための,展開ごとの指導方略を提案した。 |
|||||||||||
書誌情報 |
ja : 京都文教大学 こども教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Child Education, Kyoto Bunkyo University 巻 1, p. 51-70, 発行日 2021-09-01 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 京都文教大学 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2436-4681 |