WEKO3
アイテム
算数科におけるメタ認知形成方略としての「ふきだし法」に関する研究(1) ―プロセスレコードによるメタ認知形成過程の考察―
https://kbu.repo.nii.ac.jp/records/1045
https://kbu.repo.nii.ac.jp/records/10452d1b6240-8e41-44f3-8222-19eca69c193b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-23 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 算数科におけるメタ認知形成方略としての「ふきだし法」に関する研究(1) ―プロセスレコードによるメタ認知形成過程の考察― | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | metacognition | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | “Balloon method” | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | process record | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | metacognitive support | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12420188 | |||||||||||||||||
著者 |
亀岡, 正睦
× 亀岡, 正睦
× 神保, 勇児
× KAMEOKA, Masayoshi
× JINBO, Yuji
|
|||||||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||||||||
京都文教大学臨床心理学部臨床心理学科 | ||||||||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||||||||
東京学芸大学付属大泉小学校 | ||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||
en | ||||||||||||||||||
Kyoto Bunkyo University Department of Clinical Psychology Faculty of Clinical Psychology | ||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||
en | ||||||||||||||||||
Tokyo Gakugei University Oizumi Elementary School | ||||||||||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 論文 | |||||||||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | Article | |||||||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | In this study, by applying the method of “process record” which has often been used in the science of nursing to the child in the 4th grade (who is not good at reflective writing expression), the author found that the childʼs reflective writing expression and the teacherʼs involvement with counseling relation reciprocally have effect on the formation of metacognition of the child and the teacher. On the basis of the fact that the change of the metacognition of both the child and the teacher was recorded through what was written in the “Balloon Method” when the child intended to solve the problems by himself, a model figure of the formation of meta-cognition was drawn up. It is considered that “writing in the Balloon” makes the metacognition visible, and lets the teacher do the “congruent” metacognitive support as well as has the children aware about themselves in the environment of empathetic understanding. It is suggested that the metacognitive support by the teacher stated above can promote the childrenʼs formation of metacognition and their reflective writing expression. | |||||||||||||||||
書誌情報 |
臨床心理学部研究報告 en : Reports from the Faculty of Clinical Psychology, Kyoto Bunkyo University 巻 5, p. 25-35, 発行日 2013-03-31 |
|||||||||||||||||
表示順 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 3 | |||||||||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | KJ00008597739 | |||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 18843751 |