WEKO3
アイテム
人形浄瑠璃とロボットアニメ : 身体性と投影の視点から
https://kbu.repo.nii.ac.jp/records/1185
https://kbu.repo.nii.ac.jp/records/11850fac879e-de98-42d3-a686-dfde987c9990
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-23 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 人形浄瑠璃とロボットアニメ : 身体性と投影の視点から | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Ningyo Joruri (Japanese Puppet Drama) and Robot Anime : Viewed from Somatic Aspect and Projection | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 日本語 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 人形浄瑠璃 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | アニメ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 身体性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 投影 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | リビドー | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Ningyo Joruri (Japanese Puppet Drama) | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Animation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Somatic Aspect | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Projection | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Libido | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA11469829 | |||||||||||
著者 |
名取, 琢自
× 名取, 琢自
× NATORI, Takuji
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
京都文教大学人間学部文化人類学科 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Kyoto Bunkyo University | ||||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 論文 | |||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Article | |||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 人形浄瑠璃とセルアニメに関する深層心理学的考察の端緒として、ユング心理学における「リビドーの投影」を手がかりに、人形やアニメのロボットがどのような投影を引き受けたのか考察を試みた。リビドー表現の例としてマンガの超能力表現が非定型のエネルギーから人間型に展開した作品を紹介した。人形への投影はインドネシアのワヤン・クリも参照して検討し、人形浄瑠璃とロボットアニメの特性を比較した。 | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | As a preliminary study about Ningyo Joruri (Japanese Puppet Drama) and Japanese Animation, the author examined the quality and content of projection attatched to them. The concept of "projection of libido" in Jungian psychology was utilized as a clue to understand how the somatic aspect expression shifts from formless energy to humanoid figure, refering to a Manga expression of superhuman ability. Indonesian shadow play, Wayang Kulit, was suggestive as an example of projection to puppet figure(s). Difference between the two was listed out. | |||||||||||
書誌情報 |
人間学研究 en : Human studies : bulletin of Institute for Cultural and Human Research, Kyoto Bunkyo University 巻 7, p. 103-114, 発行日 2007-03-31 |
|||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 15 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00004798670 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 18843735 |