ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. こども教育学部研究紀要 ISSN 2436-4681
  1. こども教育学部研究紀要 ISSN 2436-4681
  2. 第3集

【研究ノート】保育者志望学生が捉えるナッジ理論を活用した保育の環境と人間関係

https://kbu.repo.nii.ac.jp/records/2000014
https://kbu.repo.nii.ac.jp/records/2000014
4b8940ae-e020-4fc1-a198-22b4d234a36e
名前 / ファイル ライセンス アクション
ce03_19_goto,yamaguchi,ohmori.pdf ce03_19_goto,yamaguchi,ohmori.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-08-29
タイトル
タイトル 【研究ノート】保育者志望学生が捉えるナッジ理論を活用した保育の環境と人間関係
言語 ja
タイトル
タイトル Childcare environment and human relationships utilizing nudge theory as perceived by students planning to work in the childcare field
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 ナッジ理論
キーワード
言語 ja
主題 保育者志望学生
キーワード
言語 ja
主題 保育の環境
キーワード
言語 ja
主題 人間関係
キーワード
言語 en
主題 nudge theory
キーワード
言語 en
主題 students who plan to work in the childcare field
キーワード
言語 en
主題 childcare environment
キーワード
言語 en
主題 human relationships
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 後藤 由美, 山口 直也, 大森 弘子

× 後藤 由美, 山口 直也, 大森 弘子

ja 後藤 由美, 山口 直也, 大森 弘子
東大阪大学短期大学部, せいかだい保育所, 京都文教大学こども教育学部

Search repository
著者(英)
姓名 GOTO Yumi, YAMAGUCHI Naoya, OHMORI Hiroko
言語 en
言語 en
言語 en
言語 en
所属機関名 Higashiosaka Junior college, Seikadai nursery school, Faculty of Child Education
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study clarifies how aspiring students who plan to work in the childcare field (hereafter, students) understand classroom taught nudge theory and its application towards the childcare environment and human relationships. In particular, we collected data using the sentence completion method (SCT) and used free software KH Coder for text mining to analyze how students perceived nudge theory before and after the students’ childcare practice. The data indicates there are differences in the perception of nudge theory before and after the students’ childcare practice. For instance, the word “compulsion” was detected 32 times before their childcare practice, but was not detected after the students’ childcare practice. Furthermore, the word “environment” was detected 32 times after the students’ childcare practice. After the students’ childcare practice, they apparently understood nudge theory by remembering the childcare workers who created the “environment” without using “compulsion”. These results suggest that “childcare studies” and “behavioral economics,” which appear to be completely unrelated, share the psychological element of manipulating human minds. In addition, we examined human relationships utilizing nudge theory by analyzing posters created by the students who learned nudge theory. One remaining task is to utilize these analysis results in the training of childcare workers.
言語 en
書誌情報 ja : 京都文教大学こども教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Child Education, Kyoto Bunkyo University

巻 3, p. 183-195, 発行日 2023-09-01
出版者
出版者 京都文教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2436-4681
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-08-29 07:13:53.656894
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3