WEKO3
アイテム
江戸期初頭における魚籃観音像の流通と東アジア海域世界―近世における新しき女神の誕生―
https://kbu.repo.nii.ac.jp/records/2000214
https://kbu.repo.nii.ac.jp/records/2000214e4dc0b77-6748-4ab0-b8ea-60b3f6fe8924
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-27 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 江戸期初頭における魚籃観音像の流通と東アジア海域世界―近世における新しき女神の誕生― | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | The Spread and Influence of the Fish Basket Kannon in Early Edo Japan and the East Asian Maritime World | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
著者 |
小林 康正
× 小林 康正
× 林 雅清
× 中山 紀子
|
|||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||
姓名 | KOBAYASHI Yasumasa | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
所属機関名 | KYOTO BUNKYO UNIVERSITY | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||
姓名 | HAYASHI Masakiyo | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
所属機関名 | KYOTO BUNKYO UNIVERSITY | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||
姓名 | NAKAYAMA Noriko | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
所属機関名 | CHUBU UNIVERSITY | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述 | The Fish Basket Kannon (Gyoran Kannon, Ch. Yú lán Guānyīn) is an original Chinese form of Kannon that played a significant role in the feminization of Avalokiteśvara. A new version of this Kannon arrived in Japan around the beginning of the Edo period, influencing popular beliefs. The purpose of this paper is to clarify the process by which this new female Kannon took root in Japan by examining the iconographic characteristics and legends associated with extant Fish Basket Kannon statues and similar Buddhist images. The survey revealed that the Chinese Fish Basket Kannon developed a distinctive set of visual characteristics, including everyday clothing, a high coiffure, bare feet, a fish basket, and glimpses of jewelry. This expression of feminine beauty, originating in China, is also commonly observed in Buddhist statues in Japan. Additionally, the legends surrounding these statues indicate that they were brought to Japan via Nagasaki during this period. In other words, the feminized Kannon statue circulated within Japan, contributing to new developments in folk beliefs. The existence of these feminized Buddhist statues in Japan serves as evidence that, even during the period of national isolation known as sakoku, Japan maintained connections with the East Asian maritime world. |
|||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
bibliographic_information |
ja : 総合社会学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Social Relations 巻 26, p. 27-62, 発行日 2025-03-31 |
|||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 京都文教大学 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | KYOTO BUNKYO UNIVERSITY | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 2759-2413 |