WEKO3
アイテム
大学初年次生の「学生化」プロセス
https://doi.org/10.18951/00002885
https://doi.org/10.18951/0000288589920837-ca34-4a93-b403-e9896cb28cbe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-01 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 大学初年次生の「学生化」プロセス | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | The Growth of First Year University Students | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 大学初年次生の「学生化」 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 質的研究法 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 半構造化面接 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Growth of first year university students | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Qualitative Research | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | semi-structured interview | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Modified Grounded Theory Approach (M-GTA) | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.18951/00002885 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
住岡, 恭子
× 住岡, 恭子
× SUMIOKA, Kyoko
|
|||||||||||
著者(英) | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This study focuses on the mental growth of university students during their first year in the university by investigating the underlying psychological process. Ten students (all first graders, two men and eight women) participated in a semi-structured interview. Using the Modified Grounded Theory Approach (M-GTA), a model of the psychological process underlying the growth of the students emerges, which comprises 26 concepts, 13 categories, and 6 category groups. From the model, students first consider the “attractiveness of the university” as their “motivation for admission.” Second, “motivation for admission,” “attractiveness of the university,” and “interpersonal relationships” are factors that regulate “students’ lives.” Last, students begin to “reflect on themselves,” gradually developing “the thinking form of university students,” and then begin to evaluate universities and deepen their self-understanding. This model suggests that the process of students “reflecting on themselves" is most important for their growth as university students, at least during their first year. |
|||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 臨床心理学部研究報告 en : Reports from the Faculty of Clinical Psychology Kyoto Bunkyo University 巻 11, p. 17-32, 発行日 2019-03-01 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 京都文教大学 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1884-3751 |